Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Blocher (Unibep): Zlecenia związane z CPK powinny trafić do polskich przedsiębiorców

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Blocher (Unibep): Zlecenia związane z CPK powinny trafić do polskich przedsiębiorców
fot. Unibep
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to zarówno wielkie wyzwanie, jak i wielka szansa dla polskiego budownictwa. Kluczowe jest to, żeby tę szansę dobrze wykorzystać. Na razie jednak branża budowlana jest w trudnym momencie – w każdym segmencie mamy do czynienia z ograniczeniem nowych inwestycji – zwraca uwagę Dariusz Blocher, prezes zarządu firmy Unibep.

– Rok 2024 będzie trudny dla branży budowlanej. Mamy znaczące ograniczenie nowych inwestycji w każdym segmencie budownictwa – wskazuje Dariusz Blocher. Jak mówi, w całym roku szacowany jest spadek produkcji budowlano-montażowej o 4-5%. Jednocześnie budownictwo obniży PKB Polski o od 0,4% do 0,6% Jeśli nie zmienimy sytuacji z nowymi przetargami, będziemy mieli olbrzymie problemy z realizacją zadań związanych z nową, już trwającą perspektywą unijną – przestrzega prezes Unibepu.

Gdyby spojrzeć tylko na branżę drogową i kolejową, to w pierwszej deficyt nowych przetargów odczuwalny był już od dłuższego czasu, głównie z powodu braku środków unijnych. W branży drogowej, która jest w znacznie mniejszym stopniu uzależniona od funduszy z Unii, do ubiegłego roku nowe przetargi trafiały na rynek dość regularnie. Od początku roku GDDKiA podpisała z wykonawcami 20 umów na budowę dróg ekspresowych oraz 5 umów dotyczących budowy obwodnic. Wprawdzie cały czas jest wiele przetargów w toku, jednak od początku stycznia największy drogowy inwestor w ramach kluczowych programów ogłosił jedynie dwa nowe przetargi budowlane – oba dotyczące obwodnic.

Albo kumulacja, albo zastój?

To, czego rynek nie lubi najbardziej, to tzw. górki i dołki inwestycyjne. Po obecnym wyhamowaniu, trzeba brać pod uwagę późniejsze przyśpieszenie. – Istnieje duże prawdopodobieństwo kumulacji zleceń i niekontrolowanego wzrostu kosztów prac budowlanych, braku zasobów, materiałów oraz istotnych opóźnień w realizacji kontraktów – mówi Dariusz Blocher. – Ale można też sobie wyobrazić taki scenariusz, że polskie budownictwo nie będzie kołem zamachowym naszej gospodarki i nie będziemy nadrabiali zaległości w standardach infrastrukturalnych, dzielących nas od Europy Zachodniej – dodaje.

Szacunki dotyczące potrzeb inwestycyjnych w Polsce są ambitne. W różnych dziedzinach mowa o kwocie ponad 1000 mld zł w następnych 10 latach, jednak jak zauważa Dariusz Blocher, nie ma dokładnych planów, co i kiedy będzie budowane oraz jaka jest wiarygodność tych planów. – A to oznacza, że firmy nie są w stanie racjonalnie planować swoich zasobów pod takie inwestycje – stwierdza.

CPK – szansa, której nie można zmarnować

Niedawno rząd ogłosił decyzję dotyczącą jednego z kluczowych projektów inwestycyjnych. Analizowany przez ostatnie miesiące projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie kontynuowany. – Projekt CPK to wielkie wyzwanie, ale też bardzo duża szansa dla polskiego budownictwa. Dotyczy to zarówno części lotniskowej, jak i infrastruktury towarzyszącej – ocenia przedstawiciel branży. – Bardzo liczymy na to, że takie firmy jak Unibep będą mogły z tej szansy skorzystać – mówi.

Żeby tak się stało, muszą być spełnione określone warunki: projekt musi być bardzo dobrze przemyślany, rozkład ryzyk zrównoważony, a zadania podzielone na wiele drobniejszych tematów. – Przede wszystkim jednak te projekty powinny trafiać do polskich przedsiębiorców. To moim zdaniem jest kluczowe przy tej wielkiej inwestycji – zaznacza Dariusz Blocher.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK bez łącznika z CMK. Z Krakowa i Katowic na nowe lotnisko z przesiadką

Inżynieria i innowacje

CPK bez łącznika z CMK. Z Krakowa i Katowic na nowe lotnisko z przesiadką

Łukasz Malinowski 17 lipca 2024

Zmiany w radzie nadzorczej Torpolu

Biznes i przemysł

Zmiany w radzie nadzorczej Torpolu

Mikołaj Kobryński 22 maja 2024

PZPB: Chcemy przewidywalnego rynku, a nie interwencji

Biznes i przemysł

PZPB: Chcemy przewidywalnego rynku, a nie interwencji

Roman Czubiński/Łukasz Malinowski 13 maja 2024

Zobacz również:

Malepszak (Ministerstwo Infrastruktury): Nowa wizja rozwoju kolei

Polityka i prawo

Malepszak (Ministerstwo Infrastruktury): Nowa wizja rozwoju kolei

Jakub Rösler 16 lipca 2024

ESG szansą dla budownictwa – czy branżą ją wykorzysta?

Biznes i przemysł

Blocher: Infrastruktura transportowa to 60 proc. zamówień Budimeksu

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

CPK bez łącznika z CMK. Z Krakowa i Katowic na nowe lotnisko z przesiadką

Inżynieria i innowacje

CPK bez łącznika z CMK. Z Krakowa i Katowic na nowe lotnisko z przesiadką

Łukasz Malinowski 17 lipca 2024

Zmiany w radzie nadzorczej Torpolu

Biznes i przemysł

Zmiany w radzie nadzorczej Torpolu

Mikołaj Kobryński 22 maja 2024

PZPB: Chcemy przewidywalnego rynku, a nie interwencji

Biznes i przemysł

PZPB: Chcemy przewidywalnego rynku, a nie interwencji

Roman Czubiński/Łukasz Malinowski 13 maja 2024

Zobacz również:

Malepszak (Ministerstwo Infrastruktury): Nowa wizja rozwoju kolei

Polityka i prawo

Malepszak (Ministerstwo Infrastruktury): Nowa wizja rozwoju kolei

Jakub Rösler 16 lipca 2024

ESG szansą dla budownictwa – czy branżą ją wykorzysta?

Biznes i przemysł

Blocher: Infrastruktura transportowa to 60 proc. zamówień Budimeksu

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5